Frihedsgudinden     Modulopgave Fw1

Udarbejdet af:
Jochen Hell, Line Hansen17 og Rikke Glaring1

    Frihedsgudinden

Krav til lærerteamet i forbindelse med tilrettelæggelsen af undervisningen

For at lave et lærerfremstillet websted, skal lærerteamet have en hel del kendskab til at lave websider - i hvert fald hvis siderne skal ende med at være både indbydende og lette at bruge.

Hvis man vil fange en flok 9. klasseelever, er det bestemt ikke ligegyldigt, hvordan layoutet ser ud! Samtidig vil eleverne ofte ende med at bruge siderne mindst muligt, hvis de er svære at manøvrere rund på eller - værre endnu - fulde af fejl. Har man aldrig før har lavet websider, vil det derfor være en god ide at starte op med mindre projekter end det, som vi har beskrevet ovenfor.

Hvis man vælger at lave et websted til brug ved et projekt el.lign., betaler det sig altså for lærerteamet at bruge god tid på at diskutere sidernes indhold, hvordan strukturen skal bygges op og på at lave selve siderne. Af bl.a. den grund er man også nødt til at fastsætte emnet/projektet i meget god tid, med mindre man virkelig er en "haj" til at lave websider. At arbejde på denne måde vil for langt de fleste lærere var en meget tidskrævende proces - især hvis man vil have det til at se flot ud - og for nogle vil det måske ikke være umagen værd.

Til gengæld er der rigtig mange fordele ved arbejdet, når først man har lært de mest basale færdigheder, som er nødvendige for at lave websider. For det første kan man løbende redigere siderne, indsætte yderligere emner, hvis der er brug for det, ligesom man kan fjerne emner, der viste sig ikke at være relevante, da man først kom rigtigt i gang - f.eks. fordi, der var alt for lidt materiale at finde om det.

Man kan desuden vejlede eleverne helt konkret i deres arbejde. Hvis en gruppe har problemer med helt konkrete ting i forbindelse med deres arbejde, kan man - i stedet for bare at give kun denne gruppe vejledning - også lægge vejledningen og de råd man gav på nettet senere, så også andre kan få glæde af det. Det kunne jo tænkes, at det ikke kun var denne ene gruppe, der havde netop det problem.

Slutteligt mener vi, at der er store fordele at hente i den hurtige måde at kommunikere med eleverne på via nettet under selve arbejdet med projektet. Det, at eleverne også kan komme i kontakt med lærerne via logbogen eller via e-mail efter skole betyder, at eleverne ikke behøver at vente til i morgen med at komme videre, hvis de er gået i stå.

Men dette betyder igen, at lærerne skal bruge tid efter endt arbejdsdag i projektperioden - både på at svare på e-mails og på at skrive/redigere i logbogen, og spørgsmålet er, om man er villig til i kortere perioder (f.eks. mens et projekt kører), at give afkald på en hel del af sin fritid...?.

Sammenfattet vil vi altså mene, at der både er fordele og ulemper ved at benytte et lærerfremstillet websted. Den vigtigste faktor, når det gælder ulemper, er tidsfaktoren! Det tager tid at lave et flot og brugbart websted, og tid har vi som lærere i forvejen ikke for meget af. Til gengæld er fordelene så mange og store for både lærere og elever, at man bør overveje at benytte lærerfremstillet websted som ressource ved projekter eller emnearbejder en gang i mellem, når/hvis man har færdighederne til at udarbejde et websted.

Tilbage til indholdsfortegnelsen Tilbage til indholdsfortegnelsen         Til Rikke Glarings hjemmeside         Til næste side Næste side